- Byantikvaren har i dag tatt en mellomposisjon mellom forgjengerne Magnussen og Hansteen, sa avdelingsleder Morten Stige hos Byantikvaren da han besøkte Rodeløkka torsdag 10. april 2008. Omlag seksti interesserte ble med Stige på en kveldsvandring i velets regi, der utvalgte hus ble kommentert. Etterpå ble det en mer generell diskusjon i velhuset. Selvsagt er løkkas få pietetsfullt renoverte perler uten tilbygg - som det idylliske, hvitmalte huset Fjellgata 22, belønnet med en arkitekturvernpris, og huset på hjørnet Solhauggata/Bodøgata, også dét hvitmalt og idyllisk - blant Stiges favoritter. Likeledes det fint restaurerte Rodes hus, som på 1980-tallet ble flyttet fra Tromsøgata til Langgata. Men også noen påbygninger i Fjellgata av nytt og til dels spenstig merke fant nåde for hans blikk. Vellykket fant han også det moderne utseende huset på hjørnet Tromsøgata / Hammerfestgata (der gangveien begynner), ikke minst fordi det står seg godt i samspill med sine omgivelser. |
Skiftende normer for rehabilitering Ut på 1990-tallet anbefalte Byantikvaren i stedet å oppføre tilbygg i moderne stil, slik at kontrasten mellom gammelt og nytt ble tydelig. Dermed ville man bedre kunne lese bebyggelsens historie. Utfordringen ble å få til en harmonisk løsning mellom det gamle og det nye, noe som også ga seg varierende utslag. Det var altså en mellomposisjon mellom Magnussens heller ortodokse 1980-tallsregime og Hansteens liberale 1990-tallsregime som Byantikvaren anno 2008, under ledelse av Marte Boro, bestreber seg på å ha. Mer presist formulert var Boros linje adskillig nærmere Hansteens enn Magnussens, men Byantikvaren var blitt noe mer pragmatisk i enkelte saker. Spørsmålet var stadig vekk hvordan målsettingen for gjeldende reguleringsplan av 1988 best skal forstås. - En viss innstramming er nødvendig - Bevaringsreguleringen skaper en større forutsigbarhet med hensyn til hva som kan bygges enn andre steder i byen, fremholdt Stige. Den sikrer at vi beboere for eksempel ikke risikerer å få et høyt hus på nabotomta. - Selv har jeg bodd her på Rodeløkka med kone og barn på 58 kvadratmeter, fortalte Stige, og det gikk greit inntil det andre barnet kom. Da ga vi opp og flyttet vekk fra løkka for å få bedre plass. Nettopp det at han og familien flyttet i stedet for å sysle med utbyggingsplaner bruker Stige for å illustrere et for ham viktig poeng: Det at man får ett barn til og vil bygge ut for å få et ekstra rom, er et privat problem, og intet byutviklingsproblem. Dessuten har alle hus på Rodeløkka et stort brukspotensial, uansett hvor små de er, gitt strøkets store attraktivitet på boligmarkedet. Selv et hus på tretti kvadratmeter vil i dag få en kjøper og bli rehabilitert (noe som var et tenkt eksempel, da det ikke lenger fantes så små hus her på løkka som ikke allerede var rehabilitert).
Bør ikke like saker behandles likt? Generelt sett sa Stige seg enig i et likebehandlingsprinsipp. Men, mente han, så er ingen tomter på Rodeløkka like, og da blir det nødvendig å bruke skjønn. Av samme grunn er reguleringsplanens formuleringer temmelig åpne. Og det gjelder som sagt å bremse opp utviklingen av en stadig større fortetting for å ta vare på strøkets historiske karakter. Men hva er strøkets historiske karakter? ble det spurt. Utgjør ikke Rodeløkka en slags bygningsanarkisme, i form av et byggekloss-system med påbygg fra ulike tidsepoker? Jo, Stige kunne ikke si seg uenig i en slik betraktningsmåte. Samt at det hører med til historien at kommunen gjennom mange års eierskap på 1960- og '70-tallet forsømte bebyggelsen helt (den skulle jo rives), slik at den ble utsatt for et aksellererende forfall. Om gamle og nye bygningsmaterialer Stige håper at lista for utskifting av materialer legges litt høyere ved neste utskifting, som vil komme om noen år. Men når dette var sagt, måtte han presisere at Byantikvaren ikke har noen hjemmel for å pålegge utbyggere å ta vare på gammelt panel etc. Erstattes gammelt panel med et tilsvarende nytt, og settes det inn nye vinduer med samme utforming, materialbruk og detaljer som de gamle, blir dette godtatt. Heller ikke fargen husene males i, er underlagt Byantikvarens bestemmelser. Alt dette er opp til den enkelte huseiers interesse og pietetsfølelse. Men Byantikvaren setter pris på å bli spurt til råds. Tekst: Morten Fastvold |
Noen bilder tatt av Kurt Evert under gatevandringen: |
Morten Stige - snakkker først om hva han skal snakke om og ikke snakke om under vandringen. | Velhuset: Folksomt opp stien til Tromsøgata da vi startet på gatevandringen. |
Bodøgata: Huset til høyre har original takstein , panel, vinduer og vindskier. | Fjellgata: Folket tar en stopp ved Fjellgata 16. Ser her på to nye bygg på andre siden av gata. |
Langgata: Vi stanset også et par tre steder i Langgata. Her utenfor Langgata 15. | Tromsøgata 25 : Stige ber om vårt syn på nytt bygg i Bodø-/Hammerfestgata (Se nedenfor). |
|